Algemene voorwaarden

1. ALGEMEEN.
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op overeenkomsten waarbij; door AB
hypotheken, verder ook opdrachtnemer te noemen, conform opdrachtbevestiging al dan niet op
declaratiebasis adviezen aan opdrachtgever worden verstrekt, tenzij tussen partijen
uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
1.2 Waar in deze algemene voorwaarden over “opdrachtgever” wordt gesproken, moet hieronder
worden verstaan elke natuurlijke of rechtspersoon die met AB hypotheken in contractuele
relatie staat of komt te staan i.v.m. door opdrachtnemer te verstrekken adviezen.
1.3 Indien opdrachtgever algemene voorwaarden hanteert en daarnaar verwijst, wordt tegen
toepasselijkheid daarvan uitdrukkelijk bezwaar gemaakt. Met de onderhavige voorwaarden
strijdige algemene voorwaarden worden door opdrachtnemer niet geaccepteerd.
1.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig zal blijken te zijn, zal alleen de
betreffende bepaling niet van toepassing zijn. Alle andere bepalingen blijven geldig.


2. AANBIEDINGEN, OVEREENKOMST, OPDRACHT etc..
2.1 Een overeenkomst komt eerst tot stand na schriftelijke aanvaarding cq ondertekening van de
door opdrachtnemer aangeboden opdrachtbevestiging tot dienstverlening. Eventueel later
gemaakte aanvullende afspraken of wijzigingen binden AB hypotheken slechts na diens
schriftelijke bevestiging.
2.2 Aan AB hypotheken verstrekte opdrachten leiden uitsluitend tot inspanningsverplichtingen van
AB hypotheken, niet tot resultaatverplichtingen.
2.3 AB hypotheken behoudt zich het recht voor opdrachten zonder opgave van redenen te
weigeren.
2.4 Waar in deze voorwaarden opdrachtgever wordt genoemd zijn behalve deze ook bedoeld diens
vertegenwoordigers, gemachtigden, erfgenamen en andere rechtverkrijgenden.
2.5 In het geval opdrachtgever per e-mailbericht enige (verzekering) aanvraag heeft gedaan en
opdrachtgever binnen 24 uur na verzending van dat bericht geen ontvangstbevestiging heeft
ontvangen van (een medewerker) van AB hypotheken, dient het bericht als niet ontvangen te
worden beschouwd. Indien opdrachtgever binnen de termijn van 24 uur na verzending van een
digitaal bericht een reactie of uitsluitsel van (een medewerker van) AB hypotheken wenst te
ontvangen, dient opdrachtgever zichzelf ervan te verwittigen dat het bericht (de medewerker
van) AB hypotheken heeft bereikt.
2.6 Digitale, al dan niet op Internet, al dan niet op aanvraag van de opdrachtgever, door AB
hypotheken aan deze verstrekte informatie, is vrijblijvend en wordt nimmer beschouwd als een
door AB hypotheken gegeven advies in het kader van een aan haar verstrekte opdracht,
behoudens voor zover uit mededeling van AB hypotheken het tegendeel blijkt.

 

3. UITVOERING.
3.1 AB hypotheken zal de opdracht met zorg uitvoeren en ter zake te allen tijde schriftelijk
adviseren.
3.2 Indien is overgekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd kan AB hypotheken het
verstrekken van de adviezen die tot een volgende fase behoren uitstellen totdat opdrachtgever
de resultaten van de daaraan voorafgegane fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
3.3 Indien is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd kan opdrachtgever
na voltooiing van één of meerdere fasen de opdracht terugnemen, mits zulks schriftelijk
gebeurt en in welk geval alsdan het honorarium en eventuele kosten in overeenstemming met
de artikelen 6.2 en 10.1 zal zijn verschuldigd t/m de fase waarna terugname van de opdracht
heeft plaatsgevonden. Opdrachtnemer kan de opdracht niet terugnemen indien hij zelf in
verzuim is met het nakomen van zijn verplichtingen.


4. TERMIJNEN VOOR UITVOERING.
4.1 Indien er door AB hypotheken een termijn genoemd wordt voor uitvoering van de opdracht zijn
deze indicatief en naar beste weten vastgesteld. Indien overschrijding van de termijn
plaatsvindt zal AB hypotheken opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk op de
hoogte stellen.
4.2 Mits zulks naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid gerechtvaardigd is, kan opdrachtgever
in geval van termijnoverschrijding de opdracht zonder verdere kosten terugnemen.
Opdrachtgever dient dan wel reeds uitgevoerde fasen (zie artikel 3) met opdrachtnemer af te
rekenen.


5. VERTROUWELIJKE INFORMATIE.
5.1 Iedere partij zal alle redelijkerwijs te nemen voorzorgsmaatregelen treffen teneinde de van de
andere partij in het kader van de uitvoering van de overeenkomst ontvangen informatie van
vertrouwelijke aard geheim te houden. AB hypotheken onderschrijft en is aangesloten bij het
College Bescherming Persoonsgegevens.
5.2 Door de opdrachtgever aan AB hypotheken verstrekte persoonsgegevens zullen door AB
hypotheken niet worden gebruikt voor of verstrekt worden aan derden voor andere
doeleinden dan ten behoeve van de uitvoering van de aan haar verstrekte opdracht of door
haar aan de opdrachtgever te verzenden mailingen e.d., behoudens voor zover AB hypotheken
op grond van de wet of openbare orde in het kader van haar bedrijfsuitoefening verplicht is om
betreffende gegevens aan een daartoe aangewezen instantie te verstrekken.
5.3 Indien de opdrachtgever bezwaar heeft tegen opname van diens persoonsgegevens in enige
mailinglijst e.d. van AB hypotheken, zal AB hypotheken de betreffende gegevens op eerste
schriftelijk verzoek van opdrachtgever uit het betreffende bestand verwijderen.

3

6. INFORMATIEPLICHT VAN DE OPDRACHTGEVER
6.1 De opdrachtgever is gehouden om steeds, gevraagd en ongevraagd, alle relevante informatie te
verstrekken aan AB hypotheken die nodig is voor een correcte uitvoering van de aan haar
verstrekte opdracht. Hieronder dient onder andere, doch niet uitsluitend, te worden begrepen
een situatie waarin er zodanige veranderingen optreden in de gezinssamenstelling, het
inkomen, de vermogenssituatie, de bedrijfsbestemming, de bedrijfsomvang, het
voorraadbeheer enz. van opdrachtgever, dat AB hypotheken haar adviezen daaraan zou
moeten aanpassen of dat reeds afgesloten financiële producten mogelijk niet meer toereikend
zijn. AB hypotheken kan slechts ten opzichte van opdrachtgever aan de op haar rustende
zorgverplichting voldoen indien opdrachtgever voormelde informatieplicht strikt naleeft.
6.2 Indien voor de uitvoering van de overeengekomen dienst of opdracht noodzakelijke gegevens
niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de gemaakte afspraken door de opdrachtgever ter
beschikking van AB hypotheken zijn gesteld, of algemene voorwaarden AB hypotheken indien
de opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn (informatie)verplichtingen heeft voldaan, is AB
hypotheken bevoegd over te gaan tot opschorting van de uitvoering van de opdracht.
6.3 De opdrachtgever is zelf volledig verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van alle
door hem aan AB hypotheken verschafte informatie. Indien het niet tijdig, juist of volledig
aanleveren van informatie tot gevolg heeft dat AB hypotheken meer tijd of extra kosten aan de
uitvoering van de opdracht moet besteden, belast AB hypotheken het met die extra tijd
gemoeide honorarium en/of de extra te maken kosten door aan opdrachtgever.
6.4 Indien achteraf blijkt dat opdrachtgever onjuiste of onvolledige informatie heeft gegeven op
basis waarvan AB hypotheken de opdracht heeft uitgevoerd, kan de aanbieder op grond van
diens (algemene) polisvoorwaarden gerechtigd zijn om de verzekering of het krediet (met
onmiddellijke ingang) te beëindigen, dan wel gerechtigd zijn om te besluiten niet tot vergoeding
van geleden schade over te gaan.
6.5 Opdrachtgever draagt er zorg voor dat eventuele aan AB hypotheken verstrekte
gegevensdragers, bestanden, e.d. vrij zijn van virussen en defecten.


7. WIJZIGINGEN EN “MEERWERK”:
7.1 AB Hypotheken zal opdrachtgever zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte stellen indien
door een tussen partijen nader overeen te komen wijziging en/of aanvulling van de opdracht
het tijdstip van voltooiing van de opdracht zal worden beïnvloed.
7.2 Indien een vast honorarium voor de opdracht is afgesproken zal AB hypotheken opdrachtgever
tevoren schriftelijk inlichten indien en in hoeverre een nader overeen te komen wijziging of
aanvulling van de overeenkomst tot gevolg heeft dat het overeengekomen honorarium zal
worden overschreden.


8. HONORARIUM EN BETALING.
8.1 Behoudens wanneer partijen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast
honorarium zijn overeengekomen zal in het overige het honorarium door de factoren bestede
uren x / maal het geldende uurtarief bepaald worden.
8.2 Indien na het sluiten van de overeenkomst het niveau van lonen, materialen en kosten stijgt,
heeft AB hypotheken het recht het vaste honorarium alsmede het basisuurtarief
dienovereenkomstig aan te passen (obv de CBS Index ).
Opdrachtgever kan in dat geval de overeenkomst ontbinden, zonder dat er aan de zijde van AB
hypotheken enige verplichting tot vergoeding van schade, hoe ook genaamd, ontstaat.
8.3 Het honorarium is exclusief omzetbelasting (BTW) en indien van toepassing assurantiebelasting.
Of anders zoals expliciet vermeld.
8.4 Alle declaraties zullen door opdrachtgever worden betaald overeenkomstig de op de declaratie
vermelde
betalingscondities. Bij gebreke van specifieke condities zal opdrachtgever binnen 14 dagen na
datum van declaratie betalen. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, verrekening of
opschorting uit welke hoofde dan ook.
8.5 Indien opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen termijn
betaalt, zal opdrachtgever zonder dat enige ingebrekestelling nodig is over het openstaande
bedrag, vanaf de vervaldatum van de factuur tot aan de dag der algehele voldoening, de
wettelijke rente verschuldigd zijn. Indien opdrachtgever na ingebrekestelling nalatig blijft de
vordering te voldoen kan de vordering uit handen worden gegeven in welk geval opdrachtgever
naast het alsdan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden zal zijn tot vergoeding van
buitengerechtelijke incassokosten waarvan de hoogte wordt conform de Wet Incassokosten
2012. Opdrachtgever zal tevens de volledige gerechtelijke kosten verschuldigd zijn.
8.6 AB hypotheken zal gerechtigd zijn bij het tot stand komen van de overeenkomst voorschotten
bij opdrachtgever in rekening te brengen, die in mindering gebracht zullen worden op het
uiteindelijk te declareren honorarium. Het bepaalde in art. 8.1 t/m 8.4 is op deze voorschotten
onverminderd van toepassing.
8.7 Indien de kredietwaardigheid van opdrachtgever daartoe aanleiding geeft kan AB hypotheken
ook nadien, tijdens de looptijd van de overeenkomst, nadere zekerheid verlangen, bij gebreke
waarvan AB hypotheken de uitvoering van de overeenkomst mag opschorten.


9. NIET TOEREKENBARE TEKORTKOMING.
9.1 AB hypotheken is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting indien dit voor AB
hypotheken redelijkerwijs niet mogelijk is ten gevolge van buiten toedoen van AB hypotheken
ontstane veranderingen in de bij het aangaan der verplichting bestaande omstandigheden
welke krachtens wet of in het verkeer geldende opvattingen niet voor diens risico komen.
9.2 AB hypotheken is gerechtigd betaling te vorderen van het honorarium behorende bij die
adviezen die reeds waren verstrekt voordat de niet toerekenbare tekortkoming veroorzakende
omstandigheid zich voordeed en voor zover zij zelfstandige waarde hebben. In ieder geval dient
opdrachtgever de kosten van ten behoeve van hem ingeschakelde derden en verder gemaakte
kosten volledig te betalen.
9.3 Een tekortkoming in de nakoming van een verplichting van AB hypotheken geldt in ieder geval
niet als toerekenbaar en komt niet voor haar risico in geval van verzuim en/of tekortkoming
door of bij haar leveranciers, onderaannemers, vervoerders en/of andere ingeschakelde
derden, bij brand, werkstaking of uitsluiting, relletjes of oproer, oorlog, overheidsmaatregelen,
waaronder uitvoer- of doorvoerverboden, vorst en alle andere omstandigheden welke van dien
aard zijn dat gebondenheid van AB hypotheken kan worden gevergd.

10. INSCHAKELING DERDEN.
10.1 Het is AB hypotheken toegestaan om bij de uitvoering van de aan haar verstrekte opdracht
indien nodig gebruik te maken van derden. AB hypotheken zal bij het inschakelen van derden
zoveel mogelijk tevoren overleg plegen met opdrachtgever en bij de selectie van derden de
nodige zorgvuldigheid in acht nemen. AB hypotheken is niet aansprakelijk voor tekortkomingen
van deze derden.


11. AANSPRAKELIJKHEID.
11.1 Iedere aansprakelijkheid, contractueel en buiten contractueel, van AB hypotheken alsmede van
haar bestuurders, haar medewerkers en de door AB hypotheken bij de uitvoering van de
opdracht ingeschakelde personen is beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval onder
de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van AB hypotheken wordt uitgekeerd, vermeerderd
met het eigen risico. Op verzoek wordt aan belanghebbenden nadere informatie over de
beroepsaansprakelijkheidsverzekering verstrekt.
11.2 In het geval de in artikel 11.1 bedoelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering van AB
hypotheken in een specifiek geval geen dekking verleend, is dat in de aansprakelijkheid,
contractueel en buitencontractueel, van AB hypotheken alsmede van haar bestuurders, haar
werknemers en de door AB hypotheken bij de uitvoering van de opdracht ingeschakelde
personen, beperkt tot maximaal het totaal van het ter zake de opdracht die aan de ontstane
opdracht ten grondslag ligt aan de opdrachtgever in rekening gebrachte honorarium, dan wel,
de door de verzekeraar in rekening gebrachte premie.
11.3 De uitvoering van de verstrekte opdracht geschiedt uitsluitend ten behoeve van de
opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden voor de
opdrachtgever geen rechten ontlenen.
11.4 AB hypotheken is nimmer aansprakelijk voor welke door de opdrachtgever of derden wordt
geleden als gevolg van onjuiste, onvolledige of ontijdige door opdrachtgever verstrekte
inlichtingen.
11.5 AB hypotheken is nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook die voortvloeit uit fouten in
door AB hypotheken gebruikte software of andere computerprogrammatuur, tenzij deze
schade door AB hypotheken kan worden verhaald op de leverancier van de betreffende
software of computerprogrammatuur.
11.6 AB hypotheken is nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook die voortvloeit uit de
omstandigheid dat door opdrachtgever aan AB hypotheken verzonden (e-mail) berichten Ab
hypotheken niet hebben bereikt.
11.7 AB hypotheken is nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook die voortvloeit uit de
omstandigheid dat de opdrachtgever de aan hem in rekening gebrachte premies voor hem, na
bemiddeling van AB hypotheken, afgesloten verzekeringen of voorzieningen, ondanks
deugdelijke sommatie van AB hypotheken niet of niet tijdig heeft voldaan.
11.8 Het in het artikel bepaalde laat onverlet de aansprakelijkheid van AB hypotheken voor schade
welke veroorzaakt is door de opzet of roekeloosheid van haar ondergeschikten.

12. VERVAL VAN RECHTEN.
12.1 Na verloop van vijf jaar te rekenen vanaf de dag van het verstrekken van het advies vervalt
ieder recht van opdrachtgever jegens AB hypotheken ter zake schade ontstaan door eventuele
tekortkomingen en/of fouten van AB hypotheken bij de uitvoering van de overeenkomst.
Indien opdrachtgever voor het uitgebrachte advies of ter onderhoud van zijn product(en) een
abonnement is aangegaan, dient het abonnement te worden gezien als een doorlopend en
aansluitend advies.
12.2 Indien AB hypotheken de opdrachtgever pro actief en bij herhaling benaderd voor advies en
ondersteuning en opdrachtgever geen medewerking verleent het uit te brengen advies,
(na)zorg en /of ondersteuning mogelijk maakt, vervallen alle aansprakelijkheden voor
onderhoud en beheer van lopende en eerder uitgebrachte adviezen.


13. TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN.
13.1 Alle overeenkomsten tussen AB hypotheken en opdrachtgever worden beheerst door
Nederlands Recht.
13.2 Alle geschillen worden uitsluitend beslecht door de bevoegde Rechter in de vestigingsplaats van
AB hypotheken, te weten de gemeente Moordrecht.
13.3 AB hypotheken is aangesloten bij KIFID onder nummer 300.01866 in geval zich een situatie
voordoet waarbij onafhankelijke arbitrage gewenst wordt.
13.4 AB hypotheken is ingeschreven in diverse registers ter borging van haar permanente kennis en
vaardigheden. Deze betreffen: de registers SEH 8936 en 18326
13.5 Voor de uitvoering van al haar dienstverlening en advisering is AB hypotheken in het bezit van
een volledige vergunning van de AFM.


14. WIJZIGING EN AANVULLINGEN ALGEMENE VOORWAARDEN.
14.1 Wijzigingen en/of aanvulling van deze Algemene Voorwaarden binden partijen bij de
overeenkomst met ingang van de dag, volgend op de dag van toezending daarvan.